Header

Header

maandag 22 december 2014

Gingerbread huisje


Op pinterest zie je prachtige exemplaren, bij Heel Holland Bakt waren ze er mee bezig en het hoort natuurlijk bij de kerst (oke dan, vooral bij de amerikanen..); een gingerbread house! Zo leuk, dat moest ik natuurlijk ook proberen!

Ik ging dapper aan de slag met een tekening. Dat was nog wel even puzzelen! Achteraf had ik de dakpanelen iets langer kunnen maken zodat ze mooi overhangen. Maar voor een eerste poging ben ik er echt heel tevreden mee. En wat is het leuk werk om hem te versieren! Heerlijk!

Zo maak je een gember huisje (gebaseerd op het recept van Menno uit heel holland bakt);

Ingrediënten:

Voor de koek:
- 500 gram bloem
- 3/4 tl baking soda
- 3/4 tl zout
- 1,5 tl gemberpoeder (Djahé)
- 1 tl nootmuskaat
- 1tl kruidnagel
- rasp van de schil van 1 sinaasappel
- 160 gr plantaardige boter
- 145 gram suiker
- 240 ml stroop

Voor de caramel:
- 100 gram suiker
- 3 el water

Voor de 'sneeuw' :
- 500 gram poedersuiker
- water

En natuurlijk heb je snoepjes e.d. nodig voor de versiering!

Bereidingswijze:


Begin met het tekenen van een 'bouwtekening', of zoek er eentje op op internet. Of gebruik die van mij (en maak dan de dakpanelen aan alle vier de kanten een centimeter groter).

Maag het deeg. Doe de bloem, baking soda, zout, gember, nootmuskaat, kruidnagel en sinaasappelschil bij elkaar in een kom en meng dit.
Smelt de boter in een pan en voeg hier de suiker en stroop aan toe. Doe vervolgens het ene mengsel bij het andere en meng/kneed dit tot een samenhangend deeg. Het deeg voelt heel soepel (en lekker warm) aan. Het mag niet plakken.

Laat het deeg even afkoelen in de koelkast en verwarm de oven voor op 180 graden. Verdeel het deeg in 6 stukken en rol deze apart van elkaar uit. Ik heb de panelen met een pizzasnijder gesneden. Het klopt dat er veel deeg overblijft. Je kunt het invriezen. Snij een deurtje uit het paneel dat de voorkant van je huisje wordt, bak het deurtje wel af, dan kun je het aan je huisje plakken later! En maak natuurlijk ook overal wat raampjes in.

Bak je panelen af in ongeveer 12 minuten. Als je leuke gekleurde raampjes wilt kun je harde snoepjes de laatste vijf minuten meebakken in de oven. Gebruik geen zuurstokjes, dat werkt niet (zoals je ziet op mijn foto's).

Ik heb de koek op een andere dag gemaakt dan het in elkaar zetten en versieren. Als je alles op een dag doet, moet je de koek even af laten koelen voordat je begint met versieren en in elkaar zetten.

Ik heb er voor gekozen eerst de versiering te doen, omdat de 'icing' die ik gebruik niet stevig is en dus uitloopt als ik het op een rechtopstaand iets spuit. Je mengt hiervoor poedersuiker met een heel klein beetje water om zo stevig mogelijke icing te krijgen. Leef je uit met de versiering!

Omdat ik (nog) geen royal icing kan maken heb ik alles aan elkaar geplakt met caramel. Ik moet zeggen, dat werkt fantastisch! Je moet alleen wat snel, omdat de caramel bijna meteen hard wordt als het op de koek zit. Als je met caramel bouwt hoeft hij niet te drogen, hij staat meteen helemaal stevig!

Voor het complete plaatje kun je het huisje op een plateau zetten en er van alles omheen doen. Bijvoorbeeld een tuinpaadje, sneeuw op de grond (met icing), een hekje, een kerstboompje en ga zo maar door. Leef je uit!

Veel plezier!

Groetjes,
Geartsje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten