Header

Header

dinsdag 22 december 2015

lekkere, smeuige, 'chocolade' cake!




Ik heb al eens eerder een carobe cake op mijn blog gezet, maar deze is zoveel beter, dat ik het oude recept wel moest vervangen. Heerlijk!


Het verschil? De manier van bakken; wat heter en korter, waardoor hij niet uitdroogt, niet inzakt, maar toch goed rijst in de oven. En geen baking soda deze keer, maar alleen bakpoeder. Het zuur past vind ik toch niet zo goed bij de carobe smaak en als ik te weinig zuur er bij in deed werd de cake zo vies! Hij kreeg dan een hele bittere smaak door de baking soda.

Zo heb ik hem gemaakt:

Ingrediënten (alles op kamertemperatuur):
- 250 gram bloem
- 30 gram caobepoeder
- 10 gram bakpoeder
- 1/2 tl kaneel
- 1/2 tl zout
- 1 zakje vanillesuiker
- 6 el kokosolie (90 ml)
- 170 ml agavesiroop
- 190 ml plantaardige melk



Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 170 graden en vet een springvorm in. Ik heb een hartvorm gebruikt die heeft ongeveer dezelfde inhoud als een springvorm van 26 cm.

Verwarm in een pannetje de kokosolie, middelhoog vuur is voldoende want kokosolie heeft een lage smelttemperatuur.

Meng de droge ingrediënten, en voeg vervolgens alle natte ingrediënten toe en spatel dit goed door elkaar. Je krijgt dan een vrij dik beslag en een beetje een korrelig beslag (zie foto). Je moet het nog wel moeiteloos kunnen roeren. Als je een te dik beslag hebt, voeg dan nog wat melk toe.

Giet het beslag vervolgens in de springvorm en zet de vorm in het midden van de oven. Bak de cake in 25 - 30 minuten gaar en controleer dit met een saté prikker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten