Header

Header

woensdag 17 februari 2016

Kokos- vanille cake zonder ei


Deze cake is een geluk bij een ongeluk! Ik was wat aan het prutsen met mijn nieuwe ontdekking: Aquafaba! En daar kwam deze cake uit. Hij is heerlijk, luchtig, knapperig aan de buitenkant en zoet!


Vorige week kwam ik een nieuwe manier om ei te vervangen tegen: het vocht dat bij kikkererwten in zit. Huh?! Ja, je leest het goed. Gooi het dus niet weg, want je kunt er van alles mee! Het wordt inmiddels aquafaba genoemd en je kunt er meringue van maken, een ei in een spongecake mee vervangen, koekjes maken en de lijst gaat nog wel even door. De meringues heb ik inmiddels geprobeerd en ze zijn echt superlekker, volgens mijn broer niet te onderscheiden van echte meringue (dat kan ik helaas niet beoordelen, haha!).

Vandaag dacht ik, eens kijken of je er ook een cake mee kunt bakken. En dit is het resultaat! Echt lekker.

Ingredienten:
- 180 gram bloem
- 1 tl bakpoeder
- 3 gram zout (1/2 tl)
- 50 ml zonnebloemolie
- gecondenseerde kokosmelk (blikje 320 gram)
- Aquafaba (uitlekvocht kikkererwten potje van Bio+)
- 100 gram kristalsuiker

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 170 graden Celcius.

Vet een vorm van 20 cm in of bedek hem met bakpapier.

Begin met het opkloppen van de aquafaba in je keukenmachine, klop op hoge snelheid en voeg na 10 minuten de kristalsuiker in stapjes toe (dus niet alles in één keer) en klop hierna door totdat je stijve pieken hebt. Van de stijfgeklopte aquafaba met kristalsuiker kun je meringue bakken!

opgeklopte aquafaba met kristalsuiker

Zeef ondertussen de bloem, het bakpoeder en het zout en meng dit met de kokosmelk. Je krijgt hierdoor een dikke pasta.
Voeg de olie toe aan je meringue (de opgeklopte aquafaba) en meng dit voorzichtig. Voeg vervolgens het bloemmengsel bij je meringue en spatel dit heel voorzichtig door elkaar. Dit is wel wat moeilijk, omdat het zo'n dikke pasta is. Je zou kunnen proberen eerst de bloem en de kokosmelk pas als laatste toe te voegen. Dit heb ik niet gedaan. Maar het was niet heel makkelijk om alles goed gemengd te krijgen!
Ik had na het spatelen dit mengsel (zie rechter foto).

Bloem met gedonsendeerde kokosmelk
Cakebeslag














Stort het beslag in de vorm en zet dit in de oven. Draai de oven nu meteen naar 150 graden. De cake moet er een uur in. Na een half uur (of als hij al heel donker is) dek je hem af met aluminiumfolie.

Het resultaat is een lekkere zachte cake met een bijna krokante rand. Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten