Header

Header

woensdag 8 oktober 2014

Havermoutmuffins met dadels





Ben ik weer! Deze keer met lekkere en gezonde havermoutmuffins. Ik eet al een tijdje havermout als ontbijt, in de vorm van pap of als ik daar een keer geen zin in heb in de vorm van pannenkoeken. Maar als muffin kan natuurlijk ook! Het liefst eet ik zo weinig mogelijk (geraffineerde) suiker, dus deze muffins bevatten alleen natuurlijke suikers. Ze zijn gezoet met dadels een een beetje honing.



Omdat ik geen eieren mag eten heb ik een ander ingrediënt nodig dat luchtigheid creëert. Ik heb deze keer gekozen voor een combinatie tussen no-egg, baking soda en bakpoeder, omdat deze muffins met havermout gemaakt worden. Met havermout worden muffins al snel compact en klef, maar met deze rijsmiddelen zijn het heerlijk luchtige cakejes geworden die ook nog eens heerlijk ruiken!

Ingrediënten (voor 6 muffins):
150 gram havermout
2 tl kaneel
snufje zout
60 ml zonnebloemolie
no-egg ter vervanging van 1 ei (1tl no-egg + 2 tl water)
120 ml sojamelk of rijstemelk
1 el honing
2 tl bakpoeder
1 tl baking soda
1 tl azijn
6 dadels

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius.

Maak de havermout met behulp van een keukenmachine zo fijn mogelijk en voeg hierna de kaneel en het zout toe.

Doe het havermoutmengsel in een kom en voeg de zonnebloemolie en het no-egg mengsel toe. Roer dit goed door elkaar, je krijgt nu een klonterig mengsel. Giet vervolgende de sojamelk al roerend in het mengsel en meng dit goed tot een enigszins glad beslag (zie foto).

Voeg hier de honing aan toe en meng dit goed door het beslag.

Voeg vervolgens het bakpoeder en de baking soda toe en meng dit weer goed door het beslag, als je dit gemengd hebt kun je ook het azijn toevoegen en weer goed mengen.

Snij de dadels in stukjes. Houd zes stukjes apart en spatel de rest door het beslag.

Zet 6 vormpjes klaar in een muffin bakvorm en verdeel hier het mengsel over, de vormpjes zitten dan voor ongeveer 3/4 vol. Leg de zes stukjes dadel die je apart hebt gehouden op het beslag en zet de muffins in het midden van de oven. Bak ze in 35 minuten gaar.




Als ze klaar zijn steken ze net een beetje boven het vormpje uit, ze zakken als ze afkoelen weer een klein beetje in.

Ik was verrast door de luchtigheid van de muffins en als ze net uit de oven komen ruiken ze een beetje naar speculaas! Heerlijk..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten