Header

Header

zondag 12 oktober 2014

Rundvleeskroketten en/of -bitterballen zonder ei




Altijd heeft een kroket mij heerlijk toegeleken, de zachte smeuïge en in mijn gedachten heerlijke binnenkant en dan de knapperige korst aan de buitenkant; hmmm.. Helaas zit er altijd ei in het paneerlaagje en kon ik nooit een kroketje mee-eten. Maar dat is verleden tijd!

Vandaag heb ik namelijk voor het eerst in mijn leven een kroket gegeten, zelfgemaakt natuurlijk! Al kan ik de smaak van de ragout nog verbeteren; ik heb er van genoten! Zo maak je ze:

Ingrediënten:

Voor de ragout:
- 600 gr rundvlees (ik heb schenkel gebruikt, maar je kunt ook bijvoorbeeld riblap gebruiken)
- 0,6 liter water
- 1 blokje rundvleesbouillon
- 60 gr bloem
- 1 ui fijngesneden
- 60 gr boter + een beetje extra (wajang of plantaardige margarine van de AH)
- zout en peper naar smaak

Voor het paneerlaagje:
- witbrood (ik heb 4 voorgebakken kaiserbroodjes gebruikt)
- bloem
- 4 eetlepels no egg + 8 eetlepels water

Bereidingswijze:

De ragout:

Breng het water aan de kook in een grote pan en los het blokje bouillon hierin op. Als het water kookt leg dan het vlees erin en laat dit 3 uren op heel zacht vuur gaarkoken (tot het vlees van de botten afvalt in het geval van de schenkel).
Snij het vlees zo klein mogelijk, als je stukjes vlees in je kroket lekker vind kun je het natuurlijk ook best wat groffer laten.

Maak een roux;
Smelt de boter in een pan. Als het gesmolten is voeg dan de kleingesneden ui toe en bak dit glazig. Vervolgens voeg je de bloem beetje bij beetje toe. Roer het goed zodat alles mengt en bak dit mengsel in 1 minuut gaar (dit is belangrijk, anders krijgt je ragout een meelsmaak).

Voeg vervolgens beetje bij beetje de overgebleven bouillon toe, dit moet ongeveer een halve liter zijn, en roer ondertussen goed (het moet er dan zo uitzien als op de foto).

Haal de pan van het vuur en voeg meng het vlees goed door de roux. Voeg naar smaak peper en zout toe (dit heb ik niet voldoende gedaan, helaas, hierdoor was de ragout een beetje flauw).

Stort de ragout vervolgens in een ovenschaal of iets dergelijks, stip de bovenkant aan met boter om velvorming te voorkomen en dek af met folie. Laat de ragout minstens een uur opstijven in de koelkast.

Bloem                                                         No-egg                                                Paneermeel

Paneren:

Rooster het witbrood in de oven en maal het tot meel in de keukenmachine. Dit gaat functioneren als je paneermeel. Helaas zit in het paneermeel van de supermarkt ei en lactose (waarom zou ik niet weten), maar dit werkt ook prima!


Meng de no-egg met het water en doe wat bloem in een een kom.

Maak rolletjes of balletjes van de ragout. Rol deze eerst door de bloem, dan door het no-egg mengsel en vervolgens door het paneermeel. Kijk zorgvuldig of het gehele oppervlak bedekt is, want anders loopt de ragout er tijdens het frituren uit. Pas op; tijdens dit stadium wordt je keuken een grote puinhoop! Die van mij tenminste wel.. En dit is het resultaat (zie foto). Ik heb de dubbele hoeveelheid gemaakt, daarom zijn het er zoveel.


Frituren:

Frituur in niet-verzadigd vet voor het gezondste resultaat, arachide olie schijnt hier het meest geschikt voor te zijn. Dit is echter wel van pinda's, dus let op voor allergieën!

Verwarm de olie tot 180 graden. Frituur bitterballen 3 minuten en kroketten 5 1/2 minuut.


En dan hier het moment dat ik mijn aller állereerste kroket proef, haha!




Groetjes!
Geartsje





Geen opmerkingen:

Een reactie posten