Header

Header

maandag 23 februari 2015

Chocoladehartjes met pinda en cranberry



In Frankrijk heb ik tijdens onze wintersport iets leuks gevonden; een siliconenvorm om bonbons in te maken! Zo leuk! En nu ik mijn chocolade zelf maak kan ik die wel goed gebruiken. Weer eens wat anders dan een gewone reep.. Deze keer heb ik gekozen om pinda's en gedroogde cranberry's toe te voegen. Lekker!

Ingredienten:
85 gram cacaoboter (je kunt ook voor kokosolie kiezen)
50 gram carobepoeder (of cacaopoeder natuurlijk)
10 ml agavesiroop
1 tl palmsuiker (optioneel)
Handje fijngehakte (gezouten) pinda's
Handje gedroogde cranberry's
Wat kokos




Bereidingswijze:
Smelt de cacaoboter (of kokosolie) au bain marie of in de magnetron. Let op dat het niet te heet wordt, als er nog wat brokjes in drijven kun je het schaaltje uit het magnetron of van het vuur halen en de brokjes door te roeren oplossen. Op die manier wordt de cacaoboter niet te heet. Let ook op dat er geen water bij komt, dit verpest de chocolade. Daarom kies ik altijd voor de magnetron.

Meng vervolgens de agavesiroop en eventueel de palmsuiker door de vloeibare cacaoboter. Vervolgens voeg je al roerend beetje bij beetje de carobe toe totdat je een typische vloeibare chocolade hebt (het moet niet te dik worden, want dan wordt de chocolade korrelig).

Giet nu in elk vormpje een beetje vloeibare chocolade (1/3 ongeveer).

Doe vervolgens de pinda's, cranberry's en kokos in vormpjes. Probeer ze zo zachtjes mogelijk te laten vallen, dan kun je ze straks niet in de bovenkant van de chocolaatjes zien. Giet vervolgens nog wat chocolade over de pinda's en cranberry's heen. Tik nu een paar keer tegen de zijkant van de vorm, op die manier gaat de lucht uit de chocolade. Als je de onderkant van je chocolaatjes ook mooi glanzend wil hebben, doe dat wat huishoudfolie over de vorm heen. Als je dat niet uitmaakt doe je dat niet, dan wordt de chocolade aan de onderkant een beetje lichter bruin en dof.

Laat dit een nacht in de koelkast hard worden. In de vriezer gaat het uiteraard sneller. Je kunt de chocolaatjes als ze hard geworden zijn zo uit de vorm drukken, echt handig!

En klaar zijn je chocolaatjes!

Als je geen siliconenvorm hebt, kun je ook een stukje karton en wat huishoudfolie gebruiken om de chocolade in hard te laten worden. Het kartonnetje zorgt voor een stevige onderkant zodat je alles goed naar de koelkast kunt verplaatsen. Met de huishoudfolie kun je de vorm bepalen. Probeer ervoor te zorgen dat de folie niet in de vloeibare chocolade gaat zitten zeg maar, dat krijg je er niet goed meer uit als het hard geworden is.

Sommige mensen vinden zout met chocolade lekker, kies dan voor gezouten pinda's. Persoonlijk vind ik dit niet zo'n lekkere combinatie, dus heb ik voor ongezouten pinda's gekozen. Ik heb de cranberry's niet bij de pinda's in gedaan, maar 'alleen' in een chocolaatje. Deze waren echt lekker, zuur met zoet!

Succes als je dit gaat maken!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten