Header

Header

dinsdag 26 mei 2015

Gebonden champignonsoep van kastanje champignons



Oké, het is een herfst/winter soepje. Toch heb ik hem gisteren gemaakt, want het is toch niet echt fantastisch, dat weer hier in Fryslân. Hij smaakte echt heel lekker!
Ik heb hem gemaakt van kastanje champignons, omdat ik vind dat daar zo'n lekkere 'aardse' smaak aan zit. Lees hier hoe je deze soep maakt:

Ingrediënten:

- 400 gram kastanjechampignons
- 1 liter water
- 2 blokjes (rund)bouillon
- 1 grote ui
- 1 teen knoflook
- 60 gram plantaardige boter 
- 60 gram bloem
- evt peper en zout 

Bereidingswijze:

Maak een bouillon van het water en de bouillonblokjes en zet dit op laag vuur als het kookt.  

Snij de ui en het teentje knoflook in kleine stukjes en fruit deze op middelhoog vuur  wat aan. Snij alle champignons in schijfjes en bak deze mee tot alles gaar is. (Als je het snijden van de champignons met de hand doet zou ik dit doen vóór je begint met bereiden, omdat dat wel wat tijd in beslag neemt. Ik heb het met een keukenmachine gedaan, dan kan het tijdens de bereiding.) Zorg ervoor dat alles gaar is, let hierbij vooral op de ui.

Doe het ui- en champignonmengsel in de blender met een beetje (50 ml) bouillon. Draai dit tot er een glad mengsel ontstaan is, dit duurt ongeveer 3 minuten. Als het mengsel vastloopt, doe er dan wat meer bouillon bij. Ik heb een beetje van de 'ongeblenderde' champignons opzij gehouden, want ik vind wat grotere stukken in de soep wel lekker en het staat ook wel leuk!
Voeg vervolgens het gladde mengsel bij de bouillon.

Maak nu een roux van de boter en de bloem. Laat de boter smelten, ik heb een wokpan gebruikt. Voeg vervolgens beetje bij beetje de bloem toe en roer goed. Het wordt een dik papje. Als je alle bloem erbij hebt, laat het dan nog even bakken, want het moet een beetje garen. Ander krijg je een bloemsmaak aan je soep.

Voeg nu beetje bij beetje wat van de ongebonden soep bij de roux en roer steeds goed. Als je de roux in één bij de soep doet is het namelijk heel moeilijk om de klonters eruit te krijgen. Voeg steeds wat meer soep bij de roux totdat het redelijk vloeibaar is geworden. Ik heb de helft van de soep bij de roux gedaan voordat ik alles samen heb gevoegd. Daarom gebruik ik een wokpan in plaats van een klein bakpannetje.

Je kunt hem nog op smaak maken met peper en zout, ik vond dit niet nodig dus dat heb ik niet gedaan. 

De soep is nu klaar, eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten